تفاوت-پالت-فلزی-و-چوبی

پالت ها در زندگی امروزی بخش مهمی از زنجیره حمل و نقل و نگهداری از اقلام و محصولات مختلف را به سرانجام رسانده و در پیشرفت سازمان های حمل و نقل نقش بسزایی را ایفا کرده اند. معمول ترین مواد اولیه استفاده شده در ساختار پالت ها از جنس چوب و فلز می باشد که هر کدام از آن ها دارای مزایا و معایبی می باشند و باعث تولید پالت با ویژگی های خاص می شود.

در چند سال گذشته شاهد افزایش رقابت شرکت های تولید کننده پالت فلزی و پالت چوبی به دلیل اهمیتی که این سازه ها در جابجایی اقلام دارند، بوده ایم و همین امر یکی از عواملی است که باعث بالا رفتن سطح کیفی پالت های تولید شده در داخل کشور شده است. بطور کلی می توان گفت که پالت فلزی با توجه به جنس مواد سازنده و مقاومتی که دارند، کاربرد بیشتری را نسبت به پالت های ساخته شده از چوب خواهند داشت و اکثر تولید کنندگان و انبارداران محصولات مختلف در سال های اخیر استفاده از پالت های فلزی را برای انجام فعالیت های لجستیک خود انتخاب کرده اند.

برخی از مجموعه ها و سازمان هایی که نیازمند حمل و نقل محصولات خود به انبار ها و یا مراکز فروش خود می باشند، با توجه به عواملی مانند سنگینی بار و شرایط خاص محیطی مجموعه قادر به استفاده از پالت های چوبی نمی باشند و دلیل آن آسیب پذیر بودن این نوع از پالت ها می باشد. به همین دلیل پالت های فلزی می تواند بهترین گزینه برای آن ها لقب بگیرد. پالت های فلزی که از پروفیل های فولادی سخت تولید شده اند، یک نوآوری برای افزایش پایداری و استحکام می باشند که می توانند میزان بار قابل حمل را افزایش داده و کار جابجایی مواد را برای مجموعه ها سریع تر به ثمر برسانند.

ولی با همه این گفته ها پالت های چوبی نیز استفاده و کاربرد های مختص خود را داشته و برخی مزایای آن منحصر به فرد می باشد. ما نیز در این مقاله مجموعه صنعتی آذین طرح سازه به تفاوت های میان پالت فلزی و چوبی پرداخته و چگونگی برتری پالت های فلزی را نسبت به سایر پالت ها شرح خواهیم داد.

مزایای پالت فلزی نسبت به پالت های چوبی

مزایای استفاده از پالت های فلزی باعث افزایش محبوبیت آن ها در سالیان گذشته بین تولید کنندگان شده است و می توان گفت که برای پوشش نقطه ضعف های پالت چوبی طراحی شده اند. در ادامه به چند پارامتر که نشان از برتری پالت های فلزی دارد اشاره می کنیم.

عملکرد بهتر در تجهیزات ASRS

پالت های فلزی بطور ویژه برای استفاده در تجهیزات ASRS یا سیستم های ذخیره سازی اتوماتیک طراحی شده اند. نکته ای که در این مورد وجود دارد تهیه پالتی با سایز و ابعاد متناسب با سیستم ذخیره سازی می باشد تا به بهترین شکل ممکن فرایند جابجایی و ذخیره سازی محصولات انجام پذیرد.

سطح ایمنی بالا

سطح ایمنی یکی از فاکتور های اساسی در انتخاب پالت های مختلف از سوی خریداران به شمار می رود. در همین راستا باید بگوییم که پالت های فلزی در هنگام استفاده از آن ها ایمنی فوق العاده ای را ارائه می دهند و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت زیادی دارند. این در حالی است که پالت های چوبی در صورت استفاده در محیط های حساس در مدت زمان کوتاه دچار آولودگی و در نهایت شکستگی خواهند شد.

تعمیر و نگهداری

پالت های چوبی در صورت آسیب به راحتی قابل تعمیر خواهند بود و از این حیث شاید برتری جزئی نسبت به پالت های فلزی داشته باشد. ولی این نکته را هم باید برای شما بازگو کنیم که پالت های فلزی دوام بسیار طولانی تری داشته و عملا بدون نیاز به تعمیر به عملکرد خود ادامه می دهند. کلیه پالت های فلزی مجموعه آذین طرح سازه نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و از گارانتی برخوردار می باشند.

تنوع محصول

هر دو پالت مورد نظر دارای تنوع بسیار زیادی می باشند که در ابعاد و اندازه، اشکال و طراحی های مختلف تولید شده و به دست متقاضیان خود می رسند. پالت های فلزی دارای محصولاتی با دیواره های فلزی کوتاه و بلند می باشند که در برخی از آن ها این دیواره ها را برای بارگیری راحت تر می توان برداشته و پس از بارگیری مجدد در مکان خود قرار داد. برخی دیگر از پالت های فلزی تنها شامل یک کفی فلزی می باشند که اینگونه پالت ها برای قفسه بندی و استفاده در مکان هایی مانند سردخانه مناسب خواهند بود.

تاثیرات آب و هوایی

پالت ساخته شده از پروفیل های فولادی به اندازه ای مقاومت دارند که در برابر شرایط محیطی سخت و غیر استاندارد در مدت زمان طولانی عملکرد مثبت خود را ادامه دهند. این محصولات در هر نوع آب و هوایی می توانند ساختار خود را ثابت نگه داشته و و در شرایط محیطی گرم و یا سرد از آسیب های ممکنه در امان بمانند. این در حالی است که محیط های سرد باعث سفت شدن پالت های چوبی خواهد شد که این فرایند به مرور زمان باعث از بین رفتن ساختار پالت می شود.

تمیز کاری و استریل

پالت فلزی به دلیل سطح و رنگ کاری که بر روی آن ها صورت گرفته به راحتی قابلیت تمیز شدن داشته و استریل کردن آن ها نیز امکان پذیر خواهد بود. اما پالت های چوبی را به دلیل شکستگی های مکرر، نفوذ حشرات و آلودگی های قارچی نمی توان استریل کرده و تمیز کاری نمود.

مقاومت در برابر آتش سوزی

همانطور که می دانید ساختار چوب به گونه ای است که به راحتی در شرایط اضطراری و مواقعی که آتش سوزی رخ می دهد، سریعا مشتعل شده و به پیشرفت آتش کمک می کند. پالت های چوبی نیز طبیعتا در این مواقع نمی تواند کارایی خود را حفظ کند و سریعا نابود خواهند شد. در حالی که پالت فلزی در این شرایط مقاومت حداکثری را از خود نشان خواهند داد و دچار سوختگی نمی شوند.

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن موارد گفته شده حتما به این مسئله که کدام نوع پالت می تواند عملکرد بهتری داشته باشد پی برده اید. پالت های فلزی یا چوبی با کیفیت بر اساس مزایایی که ارائه می دهند مد نظر خریداران قرار خواهند گرفت و به همین دلیل هر چه نوآوری و خلاقیت در این نوع محصولات کاربردی بیشتر باشد، بیشتر مورد توجه متقاضیان خواهد بود.

مجموعه آذین طرح سازه یک تولیدی پیشرو در زمینه تولید انواع پالت فلزی و دیگر سازه های فولادی می باشد که سیستم ها و طرح های نوآورانه ای برای محصولات خود در نظر گرفته تا انجام فعالیت های مربوط به بارگیری و جابجایی کالا را برای تولیدی ها و سازمان های حمل و نقل ساده تر نماید. شما می توانید با مراجعه به صفحه محصولات این مجموعه پالت فلزی مورد نظر خود را پیدا کرده و در ابعاد و اندازه متناسب با فعالیت خود را خریداری نمایید.

2 دیدگاه ها

  • با سلام
    احتراما اينجانب شهرام اميري شاغل در شركت ايرانخودرو مي باشم
    ضمن تشكر از مقاله آموزنده جنابعالي؛ در خصوص تفاوت پالتهاي فلزي با چوبي، همانطور كه مستحضريد؛ يكي از برتري هاي اصلي پالت فلزي داشتن عمر طولاني تر نسبت به چوبي ميباشد.
    طول عمر پالتهاي فلزي كه شركت شما توليد مي كند چند سال براورد شده است و يا اينكه تحت چند بار استفاده مستهلك خواهد شد.
    چنانچه در كاتالوگ محصولات شما موارد فوق ذكر شده باشد، ممنون خواهيم شد انها را ايميلي كه براي شما ميفرستيم، ارسال نماييد.

    مديريت برنامه ريزي و مهندسي لجستيك
    اداره مهندسي بسته بندي
    شهرام اميري

    • سلام و عرض ادب جناب اقای امیری
      با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا اطلاعات دقیق از فرآیند تولید و طول عمر پالت های فلزی تولیدی شرکت دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *